Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
POSEZÓNNY SERVIS ELEKTRICKÝCH BICYKLOV
Elektrický bicykel je vynikajúci nástroj vďaka, ktorému sa rozširujú naše možnosti mnohými smermi. Preto netreba zabúdať na bezchybný technický stav bicykla a on sa nám za to odvďačí spoľahlivým chodom.
Zimné mesiace November, December, Január a Február nie sú pre väčšinu ľudí cyklistickou sezónou a preto bicykel stojí odparkovaný a čaká rovnako ako my na jar. Je dobrým zvykom využiť túto dobu na jeho kontrolu a servis, pretože aj keď sa na ňom nejazdí nie vždy platí, že aký odložím taký nájdem. Vyhneme sa tak jeho poškodeniu počas uskladnenia (napr. korózia ložísk a reťaze alebo strata kapacity batérie ) a rovnako sa tak vyhneme radom a dlhej čakacej dobe v servise počas každoročného "boomu" na začiatku sezóny pri prvých teplých dňoch.
Pozrime sa čo všetko môže takýto servis obnášať.
Čistenie - samozrejme je fajn bicykel umyť, aby som na jar nesadol na bicykel od septembrového blata. Ešte dôležitejšie však je čistenie pohyblivých častí. Náboje kolies majú guličkové alebo priemyselné ložiská, je nevyhnutné ich vyčistiť a premazať. S tým spojené je čistenie a mazanie voľnobežného telesa, "orechu" zadného náboja. Ten kto má celo-odpružený bicykel by si mal uvedomiť že ložiská zadnej stavby nie sú veľmi chránené proti vode, preto je vhodné ich vyčistiť , premazať a poprípade prelisovať niektoré nefunkčné ložiská.
Kontrola skrutiek a rámu - po umytí bicykla je možné skontrolovať všetky zvary rámu či nemá náhodou praskliny. Rovnako je nevyhnutné skontrolovať všetky skrutkové spoje uchytení komponentov. Centrovanie kolies a kontrola napnutia špíc je samozrejmosť po každej sezóne.
Nastavenie a doladenie - V tomto prípade ide o nastavenie bŕzd, teda správnej polohy strmeňov. V prípade veľkého opotrebenia platničiek a kotúča sa vykoná výmena a nastavenie. Keďže radenie je závislé na bezchybnom bowdene, správnom napnutí lanka, reťazi , ktorá ešte nieje za hranicou opotrebenia a rovnej pätke rámu, sa toto všetko skontroluje, doladí poprípade vymení.
Elektrická časť diagnostika - Pripojenie elektrického bicykla k diagnostike je rovnako dôležité ako správny tlak v pneumatikách. V prípade, že chodíte do servisu viac-krát ročne, je to pre elektroniku lepší stav. Ak sa tento úkon robí len raz ročne je to postačujúce no nevyhnutné. Motor, batéria a displej sa počas chodu môžu dostať do situácií kedy sa podpora vypne, zakolíše napájacie napätie, funkčnosť ovplivní okolitá teplota alebo vlhkosť. Vtedy systém zaznamená tzv. error code a zapíše sa do pamäte. Jeden error code môže ovplivniť iný, spôsobiť vznik nového a tak sa nabalujú jeden na druhý až, dôjde k vypnutiu systému. Error kódy je potrebné pravidelne mazať a samozrejme pred tým uložiť v reporte diagnostiky pre prípad reklamácie.
Update - Po diagnostike musí automaticky nastať update. Lepší výrobcovia elektropohonov ako Shimano, Bosch, Brose vydávajú pravidelne balíky updateov, ktoré sa v podobe firmwaru nahrajú do motora, batérie a displeja (poprípade aj ovládača u Shimano) a vyladia sa tak voči vnútorným error kódom a ich vzniku. Takto pripravená elektrická časť bicykla je spolahlivejšia, odolnejšia voči vonkajším vplivom a niekedy aj výkonnejšia.
Batéria uskladnenie - od vyrobenia batérie vo fabrike až po kúpu bicykla, stráca každá batéria svoju kapacitu, avšak je v stave kedy je táto strata zanedbatelná. Začatím používania sa začne jej rýchlejšia strata kapacity avšak počas sezóny keď sa bicykel používa pravidelne je tiež strata kapacity mierna. Aby počas zimných mesiacov kapacita batérie nezačala rýchlejšie klesať musíme urobiť niekolko opatrení. Winter storage je funkcia na diagnostike,ktorá nám nastaví batériu do zimného režimu a jej stav je ideálny pre uskladnenie. Tento stav si vieme približne nastaviť aj doma nabitím batérie na 40-70%. V žiadnom prípade nie menej ako 20%, a ideálne nieje ani 100%. Takto pripravenú batériu odložíme na suché miesto s teplotou cca 20°C.
Upgrade komponentov - zimný servis je pre dostatok času ideálny na ugrade komponentov nášho bicykla. Najčastejšie je to montáž výkonnejších bŕzd a teleskopickej sedlovky. Zákazníci často menia radenie na vyššiu sadu, mení sa pohodlnejšie sedlo, vymieňa sa ideálnejší tip dezénu. V časti elektroniky je možnosť upgradu za lepší displej poprípade montáž tzv. čipu na vypnutie obmedzovaču rýchlosti 25km/h. Taktiež je tu možnosť elektro bicykel dovybaviť predným a zadným osvetlením, ktoré je napájané z hlavnej batérie elektro bicykla. Potom si už nemusíme robiť starosť s nabíjaním alebo výmenou batérií v blikačkách. Novinkou proti krádeži je montáž skrytého GPS lokátora do vnútra rámu.
Servis pruženia - Odpružená vidlica a tlmič majú svoje servisné intervali, so skúseností vieme, že min. raz ročne resp. približne po 2000 - 2500 km je olej vo vnútri na výmenu a rovnako tak aj vzduchové tesnenia a prachové krúžky. Bohužial sa v poslednom čase stretávame so situáciou, že tlmič a hlavne prednú vidlicu je potrebné otvoriť a namazať už na novom bicykli. Dnes vo fabrikách pravdepodobne len skladajú súčiastky do výsledného produktu a rátajú s tým, že pred predajom sa ešte urobí premazanie. Nebudeme písať konkrétneho výrobcu pretože sme sa s tým stretli u viacerých.
Uskladnenie - samotné uskladnenie elektrického bicykla môže byť v podstate kdekoľvek, samozrejme okrem batérie. Ideálny je však stav aby teplota vzduchu neklesla do mínusových hodnôt, vtedy to môže mať vpliv na gumu, čiže plášte a gumené tesnenia a prachovky. A vlhkosť vzduchu by nemala byť vysoká aj keď pri dobre vyčistenom a zakonzervovanom bicykli by sa nemalo nič stať s ložiskami a reťazou avšak gripy a sedlo môže chytiť pleseň. Vodorovne položený či zavesený bicykel je fajn, môže sa aj zvyslo zavesiť za predné koleso. Neodporúčame prevrátiť hore kolesami.
Má význam robiť servis keď som najazdil málo KM? - V prípade 0 a o niečo viac km je to na zváženie, ale ak sa bavíme o zazimovaní a príprave na novú sezónu tak Áno. Pretože malá a rýchla kontrola nám na jar ušetrí čas v rade na servis a samozrejme vieme, že náš bicykel správne radí, brzdí a je bezpečný. So skúseností s opravou bicyklov v cyklopožičovni vieme, že stav bicykla sa dokáže zmeniť už po jednej jazde, čo pri elektro bajku je bez problémov 100 km/deň. Preto aj keď jazdíte málo, po najazdených 500 km môže byť rozladené radenie, poprípade ohnutý prehadzovať, rozcentrované kolesá, uvolnené skrutky (pri celo-odpružených sa čapy zadnej stavby povolia aj skorej), zodraté brzdové platničky alebo kotúče.
Posezónny servis elektrických bicyklov - je u nás samozrejmosťou, vykonávame ho u zákazníka doma alebo v našom servise. Bicykel doveziete k nám alebo si ho u Vás vyzdvihneme my. Kompletný servis nám trvá približne jeden deň pretože sa bicyklu venujeme do detailu.
autor: Ján Chovanec